Saturday 31 December 2011

PKR Lancar Kempen Bebaskan Anwar 901, Sikap Diam Diri Majlis Peguam Dipersoal


WANGSA MAJU, 31 DIS : Parti Keadilan Rakyat malam tadi “membicarakan”  kes  liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim di khalayak ramai dalam cubaan untuk mendesak Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan  Ketua Pembangkang itu pada 9 Januari nanti.

Usaha itu bagaimanapun menerima sambutan hambar  dengan  hanya kira-kira 50 orang hadir di pelancaran Kempen Selamatkan Anwar 901 di Dewan Serbaguna Taman Melawati, Wangsa Maju.

Pada  majlis itu,  pemimpin-pemimpin PKR  berhujah mengenai apa yang mereka dakwa sebagai konspirasi kali kedua terhadap Anwar.  

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Mohd Akin menggesa rakyat untuk berkumpul di luar perkarangan mahkamah pada 9 Januari untuk membantah sebarang keputsan yang mensabitkan tuduhan itu.

"Cara politik adalah kita turun tunjukkan solidariti untuk beritahu pemimpin dan Perdan Menteri, kalau masukkan saudara Anwar kedalam penjara, rakyat akan bangkit lagi cepat dan tidak lagi berpeluk tubuh," tegas Shamsul.

"Oleh itu adalah tugas saya mengajak anda semua untuk bersama- sama dengan kita hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari depan bagi mendengar sendiri keputusan yang dibacakan oleh hakim dan menunjukkan sokongan kita kepada saudara Anwar," kata Shamsul.

Shamsul menyanggah  dakwaan Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa) yang mengatakan tunjuk perasaan yang bakal diadakan akan mengancam keamanan negara.

"Banyak pihak termasuk Perkasa memberi amaran kepada rakyat agar jangan menyertai himpunan pada 9 januari ini sebab kononnya akan wujud satu revolusi baru. Mana ada. Kita hanya nak datang berkumpul di mahkamah,” kata beliau.

"Kalau tidak boleh duduk didalam mahkamah, kita duduk diluar mahkamah. kalau tidak boleh duduk diluar mahkamah, kita duduk ditempat letak kereta. Mahkamah itu tempat terbuka, sejak bila pula mahkamah menjadi tempat tertututp ?," soal Shamsul.
 
Presiden Perkasa, ibrahim Ali baru- baru ini mendakwa kempen Selamatkan Anwar 901 akan mencetuskan revolusi baru seperti di Tahrir (Mesir) dan mahukan penganjur serta Anwar dikenakan tindakan dibawah Akta Hasutan.

“Mereka mahu bangkitkan revolusi seolah-olah di Dataran Tahrir, Mesir seolah-olah Anwar tidak bersalah," kata Ibrahim ketika mesyuarat majlis tertinggi Perkasa.

Shamsul semasa majlis pelancaran kempen itu turut mendakwa  pendakwaan terhadap Anwar berdasarkan bukti-bukti yang rapuh dan direkacipta.

"Saiful Bukhari Azlan (pengadu) sampai ditempat letak kereta pada jam 2:52 petang. Dia masuk lif jam 2:47 petang. Masa dah terbalik yang dikemukakan pihak pendakwaan. Lepas itu, ada gambar dia keluar lif, masuk lif semula, turun lif dan ke tempat letak kereta,” kata beliau .

"Persoalan utamanya adalah pertuduhan (kejadian liwat) dalam kondominium, bukan dalam lif, bukan dalam kereta dan bukan ditempat letak kereta. Kita mahu pihak pendakwaan buktikan," tegas Shamsul.

Anwar dituduh meliwat Saiful pada 26 Jun 2008 di 11-5-1 Desa Damansara Condominium, No 99, Jalan Setiakasih Bukit Damansara, Kuala Lumpur kira- kira jam 3.01 petang hingga 4.30 petang.

Jika disabit kesalahan, Anwar boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan di sebat.

Dalam pada itu, Naib Ketua Pemuda Umno Datuk Razali Ibrahim mempersoalkan sikap berdiam diri Majlis Peguam terhadap kempen bebaskan Anwar itu.

"Bar Council (Majlis Peguam), perlu ada pendirian. Adakah semua kes yang diheret ke mahkamah seperti kes rogol dan bunuh, tertuduh akan buat perkara seumpamanya (buat perhimpunan sedangkan mahkamah belum membuat keputusan)," kata beliau.


LINK : http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7WkcZlm

No comments:

Post a Comment