Saturday 31 December 2011

MIC Bidas Pembangkang Kerana Tolak Akta Hubungan Kaum


SHAH ALAM, 31 DIS : Tindakan Pakatan Rakyat menolak Akta Hubungan Antara Kaum secara tidak langsung menyanggah hasrat kerajaan untuk menjamin hak setiap rakyat tanpa mengira latar belakang disamping memperkuuhkan perpaduan masyarakat majmuk di negara ini.

Ahli Parlimen Hulu Selangor, P. Kamalanathan kesal dengan tindakan pembangkang menolak undang-undang yang penting itu dikala Malaysia menghadapi pelbagai cabaran yang menguji hubungan antara kaum di negara ini.
   
00:23-01:10
"Apabila kita (kerajaan) mencadangkan akta atau satu rang undang-undang yang baru, kita buat akta ini berdasarkan keperluan semasa. Apa yang penting adalah akta ini  membawa lebih banyak manfaat dan dapat membantu dalam membina sebuah negara yang lebih baik dalam …menjalin hubungan antara kaum di Malaysia,” kata beliau kepada Antarapos.com.

“Ini penting kerana sejak kebelakangan ini ada pihak yang ingin memecah-belahkan kesatuan rakyat Malaysia," kata Kamalanathan yang juga Ketua Penerangan MIC,  tanpa mengulas lanjut.

Beberapa pemimpin Pakatan menyifatkan Akta Hubungan Antara Kaum sebagai helah  Barisan Nasional (BN) untuk menarik sokongan rakyat melalui gagasan 1 Malaysia.

Walaupun undang-undang itu menjadi kelaziman di banyak Barat untuk memastikan tidak ada pihak yang didiskriminasi di tempat kerja atau dikecam kerana warna kulitnya, Pakatan menyifatkan akta itu tidak diperlukan.

Kamalanathan  menegaskan akta berkenaan diperlukan kerana ia akan memperkasa instituisi-instituisi yang sedia ada demi  memastikan semua bangsa diberikan layanan berpatutan dan munasabah.

01:53-02:21
"Saya pasti ia akan dapat membantu walau bagaimanapun akan ada satu dua pihak yang cuba mencabar dan lari daripada akta ini untuk kepentingan politik masing-masing, “kata beliau.

“Bagi saya  pembangkang tidak progresif di mana mereka asyik membangkang segala apa yang kita (kerajaan) buat kerana bagi mereka tidak mahu melihat sebuah negara yang membawa pembaharuan dan pembebasan demokrasi," tambah beliau.


LINK : http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7WkcZlo

No comments:

Post a Comment